Kerevizin Faydaları Nelerdir?

GÜVEN SAĞLIK GRUBU

Paylaş:

Kerevizin Faydaları Nelerdir?

Maydanozgiller familyasına ait kereviz, vitamin ve mineral açısından oldukça zengin bir sebzedir. Kereviz, vücudun pH değerinin korunmasına, bağırsak hareketlerinin kolaylaşmasına, kardiyovasküler hastalıkların önlenmesine, tansiyonun kontrol altına alınmasına yardımcı olabilir. Ancak kerevizin aşırı tüketilmesi gaz ve karın ağrısına yol açabilir. Ayrıca kerevizin rahim kasılmalarını artırıcı özellik gösterebilmesi nedeniyle hamileler, kereviz tüketmeden önce bir hekime danışmalıdır.

Güven Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümünden Dyt. Ladin Savaş Bayar, kerevizin faydaları ve yan etkileri hakkında bilgi verdi.

Kerevizin Faydaları Nelerdir?

İçindekiler

Kereviz hangi mineralleri ve vitaminleri içerir?

Kereviz;

  • A, C, E, K ve B6 vitamini,
  • Folik Asit,
  • Potasyum,
  • Riboflavin
  • Kalsiyum,
  • Fosfor gibi vitamin ve mineraller içermektedir.

Ayrıca bol miktarda posa, beta-karoten, flavanoid ve antioksidan bileşik kaynağıdır.

Kerevizin faydaları nelerdir?

  • Kereviz yüksek su oranına sahip, az karbonhidrat ve nispeten yüksek miktarda posa bulunduran bir sebzedir. Alkali bir sebze olan kerevizin, vücudun pH oranının korumasına yardımcı olabileceği düşünülmektedir.
  • Kereviz, yüksek su ve posa içeriği sayesinde sindirim sistemini destekleyebilir. Yüksek su içeriği, çözünmeyen posa ile birleştiğinde, bağırsak hareketlerini kolaylaştırmaktadır.
  • Kerevizin antioksidan ve iltihap önleyici özellikleri kandaki oksidatif stresi ve iltihaplanmayı önleyerek kardiyovasküler hastalıkların önlenmesine yardımcı olabilir.
  • Kerevizin kandaki kolesterol miktarını dengeleyip tansiyonu kontrol altına almaya yardımcı olduğu iddia edilmektedir.
  • Kerevize özel kokusunu veren fitalid, kandaki stres hormonunu azaltıp damarları gevşetip kan dolaşımını rahatlatabilir ve kolesterolü düşürebilir.
  • Kerevizin karaciğeri koruduğu düşünülmektedir. Bu nedenle siroza dönüşebilme riski olan Hepatit B ve C hastalarının kerevizi haftada en az bir kez tüketmeleri önerilmektedir.
  • Hayvanlarda yapılan araştırmalar, kerevizde bulunan luteolinin, pankreas kanseri hücrelerinin büyümesini engellediğini ve meme kanseri oluşumunu geciktirdiğini göstermektedir. Kerevizde bulunan apigenin adlı bileşik, kanser hücrelerini engellemektedir. Kereviz, kronik oksidatif stres ve iltihaplanmaya karşı koruyucu etkisi ile birçok kanser türünü önlemektedir.
  • Yapılan çalışmalarda kerevizde bulunan apium molekülünün mide zarını iyileştirdiği ve mide salgılarını modüle ettiği gözlenmiştir.
  • İyi bir K vitamini kaynağı olan kereviz, kemik kütlesinin artmasına yardımcı olabilir, kanın pıhtılaşmasını sağlayabilir.

Kereviz zayıflamaya yardımcı olur mu?

Kerevizin kalorisi son derece düşüktür. Lipit metabolizmasını düzenlemeye yardımcı olmasından dolayı kilo kaybına da yardımcı olabilir. Ayrıca vücudun alkali dengesini düzenleyerek asidik gıdaların aşırı tüketilmesinden kaynaklanabilecek sorunları engelleyebileceği düşünülmektedir.

Kerevizdeki yüksek su içeriği, çözünmeyen posa ile birlikte bağırsak hareketlerini kolaylaştırmaktadır. Bu durum zayıflama sürecinde fayda sağlayabilir. İdrar söktürücü etkisi olduğu düşünüldüğü için vücuttan ödem atılmasına da yardımcı olabilir.

Kereviz sapı suyunun faydaları nelerdir?

Son dönemlerde sosyal medyada sıkça yer alan kereviz sapı suyu birçok mineral ve vitamin içermektedir. Kereviz sapı suyunun, detoks etkisi olduğu düşünülmektedir. Bu şekilde vücudun istenmeyen sıvı birikiminden kurtulmasına da yardımcı olabilir.

Kereviz sapı suyunun;

  • Sindirime yardımcı olarak mideyi yatıştırdığı,
  • Hafif mide ağrılarına iyi geldiği,
  • Vücuttaki toksinleri atmaya yardımcı olduğu,
  • Vücut için sakinleştirici ve yatıştırıcı özelliklerinin bulunduğu düşünülmektedir.
  • Kronik eklem ağrıları ve romatoid artrit gibi rahatsızlıkların semptomlarını hafifletebileceği iddia edilmektedir.

Flavonoidler yönünden zengin olan kereviz sapı suyu, mutasyona uğrayan hücrelerin büyümesini engellemeye yardımcı olabilir. Kereviz sapı suyunun kanıtlanmamış faydalarından biri de, doğal bir kas gevşetici olarak görev görerek kan basıncını düşürmesi ve kan damarlarının genişleyip daha kolay büzülmesine destek olmasıdır.

Kereviz sapı suyu nasıl yapılır?

Kereviz sapı suyu işlenmemiş ve taze kereviz sapından yapılmalı, taze olarak hazırlanmalı, bekletilmemelidir. Saf kereviz suyunun tadı çok yoğun olması ve herkes için tüketilebilir olmaması nedeniyle kereviz sapı salatalık, elma, ıspanak ve limon kullanılarak hazırlanacak lezzetli ve sağlıklı smoothie yapımında da kullanılabilir.

Kerevizin yan etkileri nelerdir?

Kereviz, toplumumuz tarafından sevilerek tüketilen ve günümüzde popülerliği giderek artan bir sebzedir. Bazı durumlarda kereviz tüketimine dikkat edilmesi gerekmektedir. Kerevizin çiğ tüketimi alerjik reaksiyonlar neden olabilmektedir. Bu nedenle kerevizin mümkün olduğu kadar pişmiş tüketilmesinde fayda vardır. Ayrıca zengin posa içerdiği için aşırı tüketilmesi gaz ve karın ağrısına neden olabilmektedir.

Kimler kereviz tüketmemeli?

Kerevizin vücuttan su atma özelliği olması nedeniyle ishal sorunu olanların kereviz tüketmemesi gerekir.

  • İdrar söktürücü ve içeriğinde kanın pıhtılaşmasını önleyen ilaçlar kullananlar,
  • Kerevizin rahim kasılmalarını artırıcı özellik gösterebilmesi nedeniyle hamileler, kereviz tüketmeden önce doktora danışmalıdır.

Besin değerinin düşmemesi için kereviz nasıl tüketilmeli?

Kerevizin mevsimi eylül ve nisan ayları arasında olsa da yıl boyu bulunabilir bir sebzedir. Kereviz, yetiştirilme süresince en çok kimyasal püskürtülen sebzelerdendir. Bu nedenle organik kereviz tercih etmeye çalışılmalıdır. Yapraklarının dik, taze ve yeşil görünmesine, gövdesinde kahverengi lekeler olmamasına dikkat edilmelidir.

Kerevizin satın alındıktan sonra içerdiği besin maddelerinden en iyi şekilde yararlanmak için 5-7 gün içerisinde tüketilmesi önerilmektedir. Kerevizi temizleyip saklamak yerine pişirileceği zaman temizlemek daha doğrudur. Kerevizin besin bakımından en faydalı tüketimi buharda pişirme yöntemidir, bu şekilde antioksidanlar yüzde 80-90 arası varlığını koruyacaktır. Yaprakların içerisinde yer alan kalsiyum, potasyum ve C vitamini nedeniyle kerevizin sadece kök olarak tüketilmemesi ve yapraklarıyla birlikte yenmesi önerilmektedir.

Sağlık Rehberi

Sağlık rehberimizden içerikler görüntüleyin.

Haber Bültenimize üye olun.

Periyodik olarak haber bültenimizi size ulaştıralım.

...

Nesilden nesile hayat bize GÜVEN diyor.


Güven Hastanesi hizmet standartları ile JCI tarafından akredite edilmiştir. JCI şikayet bildirimlerinizi buraya tıklayarak yapabilirsiniz.

Kişisel verilerin korunması ve işlenmesi politikalarına ilişkin aydınlatma metnimize buradan kişisel veri işleme envanteri ve kişisel verilerin korunması politikamıza ise buradan ulaşabilirsiniz.